Nadpotliwość

Jest to dolegliwość spowodowana nadmierną pracą gruczołów potowych, które znajdują się w skórze.
Gruczoły potowe odpowiadają za proces termoregulacji w naszej skórze. Gruczoły potowe produkują od kilku mililitrów do nawet kilku litrów potu, zależy to od indywidualnych predyspozycji organizmu, trybu życia, temperatury.

Hipedhydroza czyli nadpotliwość

Jeśli gruczoły potowe produkują więcej potu niż to konieczne do utrzymania prawidłowej temperatury ciała, to można mówić o nadpotliwości ( inaczej Hiperhydroza). Jest to ogromny dyskomfort estetyczny i społeczny, dla osób, które doświadczają nadpotliwości, dlatego warto dopasować skuteczne leczenie problemu do pacjenta.

Nadpotliwość może być powodowana przez takie czynniki, jak:

• Dieta ( np. bardzo pikantne potrawy)
  • Leki
  • Uwarunkowania genetyczne
  • Nadpotliwość może też być wynikiem innych dolegliwości, czy chorób.

Problem z nadpotliwością

Nadpotliwość pach

Nadpotliwość pach to nadmierne pocenie przed pachami, które powoduje duży dyskomfort i stres. Można rozróżnić nadpotliwość pierwotną – której wynikiem jest nadaktywność gruczołów potowych i wtórną – która może wynikać ze stanów chorobowych czy farmakoterapii. Najbardziej skuteczne leczenie toksyną botulinową.

Nadpotliwość dłoni

Nadpotliwość dłoni– to dolegliwość, której może doświadczać około 5% społeczeństwa. Charakteryzuje się nadmierną potliwością dłoni, nie wynikającą z temperatury otoczenia, czy potrzebami termoregulacji ciała. Dodatkowym czynnikiem potęgującym dolegliwość może być stres.

Nadpotliwość skóry głowy

Nadpotliwość skóry głowy – to wzmożone pocenie się skóry głowy, kiedy organizm wydziela więcej potu niż jest to potrzebne do termoregulacji. Nadpotliwość nie wynika z aktywności fizycznej czy temperatury otoczenia. Przyczyną może być stres, przeżywanie silnych emocji, również dieta może mieć wpływ na ten niekomfortowy stan. Nadpotliwość skóry głowy jest kłopotliwa, bo trudno ją ukryć. Warto wypróbować leczenie toksyną botulinową, która hamuje nadmierne wydzielanie potu na okres 6- 9 miesięcy.

Nadpotliwość stóp/ nóg

Nadpotliwość stóp/ nóg – to stan, kiedy skóra stóp wydziela więcej potu, niż potrzeba do termoregulacji. Jest to dolegliwość bardzo niekomfortowa, dodatkowo nadpotliwości stóp może towarzyszyć grzybica, bo wilgotne i ciepłe stopy tworzą dogodne środowisko do rozwoju grzybów i bakterii.

Nadpotliwość leczenie

Aby móc skutecznie zlikwidować problem nadpotliwości trzeba przede wszystkim zdiagnozować przyczyny nadpotliwości. Jeśli przyczyną nadpotliwości jest stan chorobowy, bo towarzyszą jej inne dolegliwości, należy konsultować się z lekarzem.
Jeśli nadpotliwość nie jest powiązana ze stanem chorobowym, można wypróbować kilka sposobów jej usunięcia:

Środki farmakologiczne – dobierane przez lekarza

Botoks na nadpotliwość– to jeden z bardziej skutecznych sposobów pozbycia się problemu. Toksyna botulinowa działa skutecznie przez 6-9 miesięcy, potem należy zabieg powtórzyć. Toksyna botulinowa podana cienką igłą w okolice gruczołów potowych pod pachami skutecznie blokuje nadmierne wydzielanie potu. Działa na zakończenia nerwów odpowiedzialnych za działanie gruczołów potowych w skórze. Zabieg jest bardzo bezpieczny i nie ma skutków ubocznych.