Bruksizm

Co to jest bruksizm?

Bruksizm to określenie medyczne powszechnego zgrzytania zębami podczas snu.
Budzisz się rano i czujesz mocno zaciśnięte zęby i silne napięcie mięśni żuchwy? Twój partner mówi, że zgrzytasz w nocy zębami? Na skutek stresu i nadmiernego przeciążenia emocjonalnego dochodzi do nadmiernej aktywności i napięcia mięśni żuchwy.
Około 60% osób dorosłych i 30% dzieci w ten sposób reaguje na stres, nazywa się to bruksizm. Bruksizm jest uznawany za chorobę cywilizacyjną.
W efekcie bruksizmu następuje silne zaciśnięcie mięśni żuchwy, co prowadzi do tarcia zębami, zgrzytania zębami podczas snu. Może to powodować bóle głowy, bóle szyi, uszkadza szkliwo a nawet niszczy i ściera zęby, mogą pojawić się też inne problemy stomatologiczne. Dlatego nie należy lekceważyć bruksizmu.

Bruksizm objawy

Bruksizm to zaburzenie polegające na zgrzytaniu zębami, ścieraniu zębów i niekontrolowanym zaciskaniu szczęki podczas snu.
Objawy, które mogą wskazywać na występowanie bruksizmu:

1. Ból i napięcie szczęki, uczucie zmęczenia szczęki
  2. Sztywność mięśni szczęki
  3. Bóle głowy
  4. Uszkodzenie szkliwa i uszkodzenie zębów

Bruksizm przyczyny

Przyczyny bruksizmu nie są do końca znane. Dolegliwość uważana jest za chorobę cywilizacyjną. Niektóre z przyczyn to :

1. Stres – szacuje się, że około 70% przypadków bruksizmu związanych jest ze stresem i nadmiernym napięciem emocjonalnym.
  2. Nadmiernie intensywna praca mięśni mimicznych żuchwy
  3. Nieprawidłowy zgryz – osoby z nieprawidłowym zgryzem mogą być bardziej narażone na wystąpienie tej dolegliwości.
  4. Czynniki genetyczne mogą mieć wpływ na występowanie dolegliwości

Jak leczyć bruksizm?

Bruksizmu nie należy lekceważyć, bo może powodować bóle głowy, szyi, problemy stomatologiczne. Leczenie bruksizmu wymaga indywidualnego podejścia i dostosowania terapii w zależności od przyczyn problemu.

1. Leczenie ortodontyczne – jeśli przyczyny bruksizmu wywołane są problemami z nieprawidłowym zgryzem lekarz może zalecić leczenie ortodontyczne. Wykonuje się specjalne nakładki na zęby, które pomogą zrelaksować napięcie mięśni żuchwy i ograniczą tarcie zębów
  2. Leczenie toksyną botulinową – jeśli powodem choroby jest nadmierna praca mięśni żuchwy i zaciskanie podczas snu można ją leczyć zabiegiem z zastosowaniem toksyny botulinowej, która relaksuje mięśnie i zmniejsza napięcie
  3. Leczenie farmakologiczne – jeśli bruksizm jest wynikiem stresu, problemów emocjonalnych czy zaburzeń snu lekarz może zalecić leczenie farmakologiczne

Zapraszam